Wat zijn mogelijke valkuilen in het vermelden of geven van referenties?

De belangrijkste regel is dat je referenties best steeds informeert, voordat de toekomstige werkgever hen contacteert.  Zo vermijd je verbaasde reacties van een referentie die gebeld wordt, terwijl hij/zij niet eens weet dat hij/zij als referentie op je cv staat of dat je effectief werk zoekt.  Zorg er ook voor dat je referentie op de hoogte is van de functie waarop je solliciteert. Zo heeft de referentie ook de nodige tijd om wat na te denken over relevante informatie die hij/zij kan geven.

Werkgevers hebben minder boodschap aan een referentie door een vroegere collega. Als selectiekantoor stellen wij vast dat onze klanten meestal vragen naar referenties van vroegere leidinggevenden, of eventueel van HR medewerkers.  Je kan echter ook andere zinvolle referenties naar voor schuiven, bijvoorbeeld: voor commerciële of klantgerichte functies kan een referentie van een tevreden klant misschien toch nuttig zijn voor de werkgever.

Ook je Linkedin profiel kan een rol spelen in referenties via het systeem van “Linkedin recommendations”(klik link voor meer informatie over dit systeem).  Zo kan je tijdig mogelijk toekomstige jobveranderingen voorbereiden door nu al “recommendations” op te vragen bij huidige collega’s, leidinggevenden of klanten.  Indien je zelf de moeite neemt om aanbevelingen te schrijven voor anderen, kan je zeker je stoute schoenen aantrekken en zelf ook aanbevelingen vragen bij anderen.

Zorg dat je referentiepersonen niet “overbelast” worden.  Referenties worden gewoonlijk meer in een eindfase genomen, net voor de werkgever een contractvoorstel doet.  Probeer enkel referenties op te geven wanneer je inderdaad in een eindfase zit.  Zo vermijd je dat je contactpersonen overmatig belast en gecontacteerd worden.

Nadat je een nieuwe functie hebt gevonden, informeer je ook best je referenties. Niet alleen omdat dit het meest correcte is om te doen, maar ook omdat je je referenties in de toekomst misschien nog nodig kan hebben.