Kandidaten
De elevator pitch: What’s your story?
Met de elevator pitch vertel je anderen mondeling in enkele korte zinnen je hele verhaal: wie je bent, wat je kan en wat je wil.
Stel je voor dat je in een lift stapt en iemand je de vraag stelt: wat is jouw verhaal? Je hebt maar een beperkte tijd voor de lift aankomt op zijn eindbestemming. Je moet de ander dus in een (ver)korte samenvatting je verhaal vertellen.
De elevator pitch wordt ook wel eens “career narrative” of “30 seconds pitch” genoemd. Het is eigenlijk een verkort, bondig, maar to-the-point verhaal dat je mondeling brengt over jezelf. Je kan de elevator pitch toepassen in een sollicitatiegesprek, maar de elevator pitch is eigenlijk voor nuttig in een eerste telefonisch contactmoment zoals een telefonisch jobinterview. De elevator pitch kan dan een sterk instrument zijn om je te onderscheiden van anderen. Een goede elevator pitch wordt door anderen immers veel langer onthouden dan een uitgebreid cv.
Wat zijn dan de kenmerken van een goede elevator pitch?
- Geen details over je persoonlijk leven
De elevator pitch spitst toe op je professioneel leven, je professionele vaardigheden en werkgerichte interesses. Het heeft weinig zin om te beginnen over je persoonlijke hobbies, je laatste vakantie, waar je woont, hoeveel kinderen je hebt,… omdat hier eenvoudigweg onvoldoende tijd voor is. Dit zijn eerder zaken uit je persoonlijk leven die misschien wel ter sprake kunnen komen, maar in ieder geval dan wel in een later contactmoment.
- Bondig, geen haperingen, geen toeters en bellen
Een elevator pitch moet vlot van je tong rollen. Bovendien is een elevator pitch erg kort: zorg voor maximum 3 tot 4 zinnen en mik op een totale duurtijd van ongeveer 30 seconden. Zorg er dus voor dat je verhaal kort en eenvoudig is: anderen moeten zich je verhaal gemakkelijk kunnen herinneren, maar moeten het ook gemakkelijk kunnen navertellen.
- Maak een brug tussen je verleden en je toekomst
Start met een korte beschrijving van je achtergrond, kennis en ervaring. Beschrijf vervolgens je wensen en ambities voor je ideale job en je ideale werkgever. Hou je betoog logisch en to-the-point. Probeer je bij het maken van je elevator pitch steeds in te leven in het standpunt van de werkgever.
Wat zijn de valkuilen in een elevator pitch?
- Om een duidelijk verhaal te hebben, moet je natuurlijk ook duidelijk weten wat je wil.
- Probeer je verhaal niet in onnatuurlijke bochten te wringen om het te doen passen in bovenvermelde structuur of tips. Een elevator pitch moet vooral spontaan en duidelijk zijn.
- Zelfvertrouwen is goed maar let op voor arrogantie. Een elevator pitch draait niet om eerdere successen. Let op dat je geen te “verkoopsgericht” verhaal brengt. Dit geldt uiteraard ook voor het omgekeerde: met een tekort aan zelfvertrouwen kom je nergens. Geloof in jezelf. Als jij niet in jezelf gelooft, waarom zouden anderen dat dan wel doen?